Ho Ho Ho Merry Christmas! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu Ho Ho Ho Merry Christmas! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu

Ho Ho Ho Merry Christmas!

Door: LennyMichelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Lenny

26 December 2011 | Maleisië, Kota Kinabalu

Lieve allemaal,

Aller eerst natuurlijk hele fijne kerstdagen! Dat ze maar gevuld zijn met veel gezondheid en gezelligheid!

Onze laatste dagen bestonden voornamelijk uit ontspanning, we hadden even behoefte om helemaal niks te doen, dus dat hebben we ook gedaan. We zitten in een wat “luxer” hotel, met zwembad, fitnesszaal en sauna. Dus we hebben eindelijk weer lekker veel kunnen sporten, lekker van de zon kunnen genieten bij het zwembad en heel veel kunnen zweten in de sauna ;-p

Naast het vele luieren zijn we nog wel een dagje naar het Mari Mari Cultural Village geweest, dat is een dorp waarin 5 verschillende stammen die ooit in Sabah hebben geleefd worden neergezet.
We hebben ze allemaal bezocht en verschillende dingen gezien:
- Dusun Tribe: zij zijn de grootste stam van Sabah. Ze lieten zien hoe ze rijstwijn maakten en we konden het ook proeven. BAH!!! Echt heel zuur en absoluut niet lekker.
- Rungus Tribe: zij zijn de 4de grootste stam van Sabah. Deze bevolkingsgroep gebruikte bamboe als bijenkorf, daardoor konden ze veel honing oogsten. De bijen zijn hier trouwens een stuk kleiner en kunnen je niet steken, ze kunnen je wel bijten… Er werd ook een demonstratie gegeven hoe ze vuur maakten met bamboe, wat een werk zeg. Je moet de bamboe zo snel heen en weer bewegen dat je door er al naar te kijken pijn in je arm kreeg.
- Lundayeh Tribe: deze stam bevindt zich op de grens van Sabah, Sarawak en Kalimantan (Indonesisch Borneo). Zij hadden een eigen airco systeem in hun hutten gemaakt. Een deel van het dak wordt naar boven geplaatst en met een stok vastgezet, zo creëerden ze een groot gat in het dak wat als airco fungeerde. Het werd echt direct koeler!
- Bajau Tribe: zij komen oorspronkelijk uit de Filipijnen en uit Sulawesi, ze zijn 500 jaar geleden naar Sabah gekomen. Ze maken overheerlijke koekjes! Daarnaast maken ze ook een warm drankje van een plant, dat was mierzoet en warm. (ik vond het geen succes!) De longhouses waar ze in wonen kleden ze mooi aan met kleurige lappen stof en de huisjes zijn verreweg het grootst.
- Murat Tribe: de 3de grootste etnische bevolkingsgroep in Sabah. Ze staan ook wel bekend als de “headhunters”. Vroeger joegen ze met blaaspijpen op dieren en mensen. Op het pijltje deden ze gif, afkomstig van een boom, hoe groter de hoeveelheid hoe dodelijker. Sommige jagers uit de stam haalden zelfs hun voortanden uit hun gebit zodat ze meer pijltjes voorraad in hun mond hadden om achter elkaar te schieten. Maar goed, na iemand verdoofd te hebben met een kleine hoeveelheid gif, onthoofden ze de persoon en namen de schedel mee als trofee.
Eenmaal thuis aangekomen werd er door de man met de schedel een spel gespeeld met een zelfgemaakte trampoline. Hoe hoger je sprong hoe groter de prijs, variërend van eten tot tabak. Te bizar!
Iedere jager kreeg een tattoo na een schedel mee te hebben genomen, dus hoe meer tattoos hoe groter de jager. Als naald werd een doorn gebruikt.

Ook wij hebben een keer met de blaaspijp proberen te schieten. Len was de enige die het lukte om het doel te raken. Dit keer geen mens, maar een kokosnoot. ;-)
Later op de dag hadden we weer een boottour waar we weer prachtige dieren hebben gezien: de neusaap, de silverback langur en als klap op de vuurpijl hebben we in het donker vuurvliegjes gezien! De boom werd helemaal twinkelend verlicht en leek net een grote verlichte kerstboom, prachtig.

Voor de kust van Kota Kinabalu liggen 5 eilanden: Manukan, Gaya, Sapi, Mamutik en Sulug. Het rif tussen de 5 eilanden vormen het Tanku Abdul Rahman National Park. We zijn ook nog een dagje naar het eiland Sapi geweest, met de boot vanaf Jesselton Point in KK was het maar 5 minuten varen. Door de snelheid kwamen we aan met ons haar strak naar achter op een prachtig wit strand, turquoise zee en heel veel bijzondere vissen. Het was een heerlijke dag waarin we heel veel mooie dingen hebben gezien.

Zaterdag 24 december hebben we hier gezellig kerstavond gevierd met een heerlijk diner. Mooi aangekleed hebben we een hele leuke avond gehad. De feesthoeden lagen al klaar voor ons.
Eerste Kerstdag bestond uit een heerlijke brunch, weer met allemaal toeters en bellen, dus we hebben goed gelachen en heerlijk gegeten. Eindelijk eens chocoladetaart met suiker!!! (ze laten de suiker over het algemeen altijd weg in koekjes, taarten en allerlei lekkernijen)
Maar ondanks dat we het zo gezellig hebben met elkaar is het toch anders dan thuis met je familie!

Onze laatste dagen Sabah zijn aangebroken, woensdag vliegen we alweer naar Bali waar we oud & nieuw zullen vieren en daarna wat andere eilanden gaan bekijken voordat we Jasper, Alicia, Victor, Yosta en Raijmond zien in Sanur eind januari!!!

Hele fijne Kerst en natuurlijk voor iedereen een heel erg gezond, leuk en gezellig nieuwjaar. Dat 2012 iedereen veel geluk mag brengen!!!

Veel liefs uit Maleisië, Lenny en Michelle

• 26 December 2011 - 10:50

Ray En Hanneke:

Jullie hebben het goed naar je zin zo te zien.
    Fijne feestdagen en maak er een mooi oud en nieuw van op Bali!

• 27 December 2011 - 17:46

Diana:

Hoi Michelle en Lenny, hoop dat jullie een fijne kerst gehad hebben, aan de foto's te zien wel!

Diana

• 05 Januari 2012 - 10:01

Vic En Yos:

He luitjes! Gelukkig nieuwjaar!!!
    Ik heb met oud en nieuw gewerkt (laat/vroeg) en Yos werkt best veel de laatste tijd. We hebben genoeg verdient, met mn moeder gaat het ook steeds beter dus we gaan van de week boeken voor de 24e!!!!! leipe shit ouwuhhh!!! We weten nog niet of we ook een hotel boeken of dat we daar kijken. hebben jullie al geboekt voor Bali? hetzelfde hotel als Jasper en Alicia? (die zit nu vol...) Nog tips?
    Groetjes aan Cor en Babette, geniet ervan, en we hopen snel weer van jullie te horen!!
    Daaaag!!!!