Happy New Year! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu Happy New Year! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu

Happy New Year!

Door: LennyMichelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Lenny

06 Januari 2012 | Indonesië, Batavia

Lieve allemaal,

Gelukkig nieuwjaar!

Onze reis van Maleisië naar Indonesië ging voorspoedig, maar 13 uur is wel lang, dus we waren heel blij toen we uiteindelijk, in het donker, in Ubud aankwamen. Een gigantisch contrast is Indonesië met Maleisië, Hindoeïsme versus Islam. Overal zie je tempels en de straten staan vol met offermandjes.
Tussen 2 souvenirs shops was een smal steegje dat ons naar onze verblijfplaats: Dewa Bungalows bracht. Overal groeien de mooiste bloemen en er was zelfs een mangoboom. Die we de eerste avond niet zagen, maar ik kreeg wel bijna een mango op m’n kop. ;-)
Elke ochtend krijgen we een heerlijk ontbijt geserveerd op ons balkon (luxe) en we zwemmen elke dag in het prachtige zwembad omringd door prachtige frangipani bomen.
Ubud is een gigantisch sfeervol plaatsje, er zijn heel veel souvenirs shops van prullaria tot aan de mooiste kleding. Ook vind je overal de leukste en gezelligste restaurantjes, elke dag hebben we ergens anders gegeten. Aan de rand van het centrum is Monkey Forrest, daar lopen overal langstaart makaken. Geweldig om te zien!

We hebben 2 dagen scooters gehuurd om de omgeving te verkennen. De eerste dag zijn we door Mas (een dorp waar veel houtbewerking voorkomt, echt heel mooi) en de rijstvelden naar de watervallen bij Tegenungan village gereden. De waterval was hoog en mooi om te zien, de omgeving eromheen helaas veel minder. Helaas begrijpen veel mensen het begrip “prullenbak” niet. Conclusie de hele omgeving om de waterval heen was vervuild… Zonde! Daarna zijn we doorgereden naar Pura Taman Ayun, de oudste tempel op Bali. Schitterend aangelegd en de weg erheen was heel leuk om doorheen te rijden. Overal op straat is het druk en levendig. De mensen zijn ongelofelijk vriendelijk en willen je allemaal de weg wijzen, wat natuurlijk heel goed uitkwam want we konden de weg vaak niet vinden. :)

Op oudejaarsdag zijn we naar de Gunung Batur (vulkaan, 1717 meter hoog) en Danau Batur (het aangrenzende meer) geweest. Tussen de vulkaan en het meer lag nog een hele dikke baan met zwart lava, dit stamt nog af van de laatste uitbarsting in 1973. (ik dacht altijd dat grond heel vruchtbaar zou worden, maar hierop was niks te verbouwen)
Eenmaal bij het meer aangekomen verdween de zon en begon het heel hard te regenen, wel jammer want de heenweg zijn we gezegend met een offermandje op de scooter en rijst op ons voorhoofd. (hielp dus niets…) Na ruim 2 uur te hebben gescholen in een restaurant wilden we wel weer terug, dus poncho’s aan en rijden maar. Een gevaar voor eigen leven… Nee hoor, viel wel mee. Maar zonnebrand in de ogen is geen pretje als je aan het rijden bent. Het duurde 1,5 uur voordat we terug waren, gelukkig had de poncho ons wel droog gehouden, maar we hadden het wel heel koud! Een warme douche kon ons nog niet heel erg opwarmen.

Rond etenstijd zijn we naar restaurant Oops gegaan, daar hebben we oudejaarsavond doorgefeest! Het was een heerlijke salsa avond waar rumba gespeeld werd. We hebben veel gelachen, gedronken, lekker gegeten en heerlijk gedanst! We gingen 00.00 uur, 1 januari 2012 absoluut knallend in! Om 00.30 uur was het feest al voorbij en was voor ons de avond voorbij.

Na 3 dagen Ubud kwamen we, na een rit van 3 uur door de bergen, aan in Lovina. We zagen onderweg ook nog een aap uit een zakje chips eten… Zoiets bizars heb je echt nog nooit gezien!

Lovina is een lang uitgestrekt dorp langs de kust en bestaat voornamelijk uit hotels en resorts.
Ons hotel, Suma Beach hotel, lag direct aan het zwarte strand, niet echt uitnodigend om erin te springen, maar het zwembad was heerlijk. Direct voor ons terras van de kamer lag het zwembad, omringd door heel veel palmbomen met orchideeën erin. Prachtig! Allemaal in bloei.
Onze eerste volle dag bestond uit een snorkeltour bij het eiland Menjangan. Het koraal is daar werkelijk waar schitterend, de mooiste kleuren zie je voorbij komen! Dit keer snorkelden we langs een koraalmuur, we konden niet zien hoe diep het daar was. Heel griezelig… Maar door de diepte waren er ook veel grote vissen en sommige waren niet bang… Waardoor wij soms hard wegzwommen. ;-)

De dag erna zijn we vroeg opgestaan, want om 06.00 uur zaten we al op de boot. Pfff… nog even wakker worden. Na een half uurtje varen zag we de eerste vinnen boven komen en voor we het wisten zagen we ze overal… Dolfijnen! Prachtig, zoveel en er waren heel veel kleintjes. Een kleintje deed zelfs een schroef voor onze boot. Welk soort het is weten we niet, maar hij heeft een lange snuit en komt voornamelijk bij Lovina voor door de vele garnalen die daar zijn. Elke ochtend bij zonsopkomst komen ze dichtbij de kant om te ontbijten. Prachtig zoveel we er zagen. De rest van de dag hebben we heerlijk in ons zwembad gedobberd.
Daarna vertrekken we naar PadangBai om vanuit daar naar de Gili Islands te gaan.

Heel veel liefs, Lenny en Michelle

• 06 Januari 2012 - 10:29

Willem & Yvonne:

Hoi Lenny en Michelle

Voor jullie ook een gelukkig nieuwjaar en de allerbeste wensen voor 2012.
    Kijken elke keer weer uit naar jullie verslag.
    Hoop dat jullie nog een fijne tijd hebben.

Groetjes uit het koude,natte en winderig Nederland.

Willem en Yvonne

• 06 Januari 2012 - 11:51

Diana:

Hoi Michelle, wat een prachtig verslag weer, ik geniet van je verhaal en de mooie foto's. En uiteraard jullie allemaal ook de beste wensen voor 2012, maar na zo'n begin kan het jaar niet meer stuk denk ik. Heel veel plezier nog.