Snorkelen op de Gili's - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu Snorkelen op de Gili's - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu

Snorkelen op de Gili's

Door: LennyMichelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Lenny

21 Januari 2012 | Indonesië, Ubud

Lieve allemaal,

Na Lovina zijn we door de bergen, weer langs Gunung Batur, naar Padang Bai gegaan. Daar hebben we overnacht in LemonHouse, een Guesthouse gebouwd op de heuvel met 70 treden. (een aardige klim) Het Guesthouse is pas sinds een maand open en heeft maar 3 kamers. Heel gezellig en huiselijk. Onze kamer is echt prachtig, we kijken uit over het hele dorp en over de baai.
Padang Bai is een klein vissersdorp dat toegang geeft tot de Gili eilanden, maar daarnaast heeft het ook de Blue Lagoon. Daar hebben we prachtig kunnen snorkelen en hebben we weer de prachtigste vissen gezien. Het strand is parelwit en de zee azuurblauw. In de bomen aan het strand zaten ook nog een paar apen ons te bekijken. :)
We zijn ook nog een dagje vanaf een ander strand gaan snorkelen, een stuk minder druk en toeristisch dan de Blue Lagoon. De weg erheen verklaarde al wel waarom. Het was een weg vol met losse keien, eerst steil omhoog en daarna weer steil naar beneden, maar het strand was het waard. Heel rustig en prachtig wit en de zee weer ooohhh zooo schitterend! We hebben er heerlijk gesnorkeld en voor het eerst zag ik een zeeschildpad. Len had hem opgemerkt en hij was heel dichtbij. Echt prachtig! We zien echt de geweldigste dieren.

Na een paar dagen in Padang Bai geweest te zijn, zijn we met de boot naar Gili Meno gevaren (het kleinste eiland van de Gili Islands). Helaas was er alleen nog plek voor in de boot. En ja hoor… na een uurtje varen zag ik zo ongeveer groen, gelukkig was er nog plek op het dek waar Len en ik samen hebben gezeten en de misselijkheid langzaam verdween.
Het was 2 uur later toen we op Gili Meno aankwamen. We verbleven daar in een bungalowtje aan het strand (Blue Coral Bungalows). De sfeer was lekker rustig op het eiland. We hebben zelfs een keer in 3 uur tijd het eiland rondgelopen.
Snorkelen was hier helaas niet zo makkelijk. Vanuit de kant moest je zeker 100 meter zwemmen, wat al amper te doen was omdat het te ondiep was en gevuld lag met afgebroken koraal. Ongelofelijk als je ziet hoeveel afgebroken koraal in het water, maar ook op het strand ligt, dat er ook nog heel veel levend koraal is. Daarnaast hebben we niet zo’n goed weer gehad. Veel regen.
5 dagen later hebben we onze tassen op een bootje gegooid en hebben we op weg naar Gili Air een snorkeltoer gehad. Weer zagen we de mooiste dingen. Koraaltuin, overal waar je kijkt de mooiste soorten en kleuren koraal, met de kleinste, maar ook hele grote soorten vissen. We zagen uiteraard een zeeschildpad, want daar staan de Gili’s om bekend. :) Ze blijven geweldig, zo groot, maar ook zo kwetsbaar. (Gelukkig zie je op elk eiland bassins waar kleine baby zeeschildpadjes in opgevangen worden. Ze blijven daar totdat ze 8 maanden oud zijn, dan hebben ze niet meer zoveel natuurlijke vijanden en worden ze uitgezet)
En we hebben met het snorkelen een kerstboom gezien. Een heel groot stuk paddestoelvormig koraal met een soort anemonen erop, maar die anemonen zijn allemaal anders van kleur en grootte. Als je dichtbij komt, dan klappen ze dicht en na 1 seconden weer open. Het was een prachtig gezicht!

Gili Air is een heel ander eiland dan Gili Meno, het is een stuk groter en de sfeer… Joh brother/sister would you like a magic mushroom? NO!!! Ondanks dat dat voor ons echt niet is weggelegd, kan je het ze bijna niet kwalijk nemen dat ze het je aanbieden, er is namelijk ook helemaal niks te beleven op zo’n eiland hoor! De zee, het strand en de zon zijn geweldig, maar naast dat is er niet veel te doen.
We hadden weer een eigen bungalow (Gita Gila Bungalows), dit keer met hangmat, waar we heerlijk elke dag in lagen te relaxen. Vanaf het strand bij de bungalows was er direct heel veel mooi koraal te zien. Elke ochtend waren we in de zee te vinden. (dan is de zee rustig) We hebben zoveel nieuwe soorten vissen gezien, maar ook weer veel zeeschildpadden en heel bijzonder: een zeeslang van +/- 2 meter. De zeeslang was niet zo blij ons te zien en kwam achter ons aan, gelukkig was het hem alleen te doen om ons weg te jagen, want hij kan ons er natuurlijk gemakkelijk uitzwemmen. :) We hadden geluk, vooral toen we later op internet zagen dat alle zeeslangen giftig zijn en dat er jaarlijks 100.000 aanvallen in Azië zijn, wel voornamelijk op vissersmannen.

Na 2 weken op de Gili’s te zijn geweest zijn we teruggegaan naar Padang Bai. De bootreis was dit keer veel aangenamer. We zijn direct op het bovendek gaan zitten, gelukkig was het dit keer heerlijk weer, en na 2,5 uur varen kwamen we weer aan in Padang Bai.
In Padang Bai hebben we nog heerlijk een paar dagen gesnorkeld bij de Blue Lagoon en het verlaten strandje. We hebben heerlijk weer en genieten nog steeds.

Inmiddels duurt het niet meer zolang voordat we onze vrienden Jasper, Alicia en Raymond zullen zien in Sanur. We kijken hier heel erg naar uit met z’n vieren. Een kleine vakantie met z’n allen in onze grote reis!

Heel veel liefs, Lenny en Michelle

• 21 Januari 2012 - 09:46

Heey:

Wat vet weer allemaal!!
    We hebben ook geboekt. We komen donderdag (26/01) aan in Sanur. We slapen bij prima cottage! wanneer komen julli darheen?

• 22 Januari 2012 - 09:02

Diana:

Mooi verslag weer, klinkt als veel geluier aan het strand en in de zee, heerlijk. Heb je nog vreemde dingen gegeten?

• 22 Januari 2012 - 14:25

Raymond:

Oei oei. Dat klinkt allemaal weer erg goed. Volop genieten weer. Die foto's in ligstoelen en hangmatten doen het ook erg goed. Wij zaten op Gili Air bij de tetterende moskee, die ook 5:00 in de nacht tekeer ging. Daar heb ik jullie gelukkig niet over gehoord..

• 22 Januari 2012 - 20:07

E,J&A:

Geweldige foto's ! ! !
    Groetjes van Erik,Justyna& Alissa :)

• 23 Januari 2012 - 12:41

Nuray :

Het ziet er weer fantastisch uit. Wat is het mooi onder het water. Prachtig geniet er van nu het nog kan! Groetjes

• 24 Januari 2012 - 21:58

Anneke:

de plaatjes en verhalen zijn mooi, maar het meest geniet ik toch van onze gezellige skype gesprekken veel plezier met de nieuw aangekomen vrienden! ik spreek jullie,

groetjes
    anneke

• 04 Februari 2012 - 15:05

Corrie:

Vooral de hangmat ziet er erg relaxed uit. Ben trots op je Mich want vroeger durfde je echt je hoofd niet onder water te houden. Zwemles was een ramp, maar het ziet er echt stoer uit.

Slang is mooi maar ook griezelig, kijk maar uit en kom heelhuids terug.