Onze bevindingen van de reis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu Onze bevindingen van de reis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu

Onze bevindingen van de reis

Door: LennyMichelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Lenny

18 Mei 2012 | Nederland, Utrecht

Lieve allemaal,

Heel erg bedankt voor het volgen van onze reis!
Het was een geweldig lange reis, we zijn precies 6 maanden weggeweest. Zouden we het nog eens doen? NEE, het is geweldig om ervaren te hebben, maar voortaan houden we het lekker bij vakanties. Thuis hebben we het heerlijk, fijne vrienden, leuke familie en een fijn huis. We zeggen nooit nooit, maar nu wel ;-)

Wat feitjes!
Wisten jullie bijvoorbeeld dat:

- We in 7 landen zijn geweest, waarvan we de meeste tijd in Maleisië zijn geweest
- We deze landen bezocht hebben door middel van 9 vluchten, 7 treinreizen (en dan geen lullig treinritje van Utrecht naar Amsterdam, maar meer met de afstand Utrecht - Barcelona), 33 busritten (waarvan 2 's nachts), 44 taxiritten, 7 boottochten, 2 becakritjes, 5 metroritten, 4 monorailritten, 2 paard en wagen ritten, 11 tuktuk ritten en vele wandelingen.
- We in 44 verschillende hotels hebben overnacht
- We zo'n 37.398 kilometer afgelegd hebben, over land, zee en door de lucht (net niet de hele wereld rond, dat zou zo'n 42.000 km in beslag nemen)
- We ons sommige momenten heel gelukkig hebben gevoeld en soms ook niet
- We vast veel zijn opgelicht, maar er geen last van hebben gehad
- We genoten hebben van al het moois dat we hebben gezien
- We tot de conclusie zijn gekomen dat we eigenlijk alles leuk hebben gevonden (achteraf dan he)
- We ongelofelijk blij zijn met Nederland
- We veel klote douches hebben gehad
- Bier in Rusland niet op de alcoholische lijst staat, dus gewoon onder de levensmiddelen valt
- Paardrijden in Mongolië echt super cool is
- Mahjong veel door ouderen wordt gespeeld op straat (hopelijk sterft het spel niet uit!)
- De Li Rivier bij XingPing echt adembenemend mooi is
- Je de heerlijkste Oreo Banana shakes kan drinken in Kelly's Place in Yangshuo
- We rijst op het eind niet meer konden eten, maar nu weer zin hebben in de rijst van daar
- We bijna geen goede koffie hebben gedronken, vaak was het slootwater dus zijn we er maar mee gestopt.
- Als je dengue hebt, je 5 tot 6 liter water of 100plus (met isotonic) moet drinken
- Je de beste Vietnamese loempia's echt in Hanoi kunt eten en niet op de Oudegracht
- We een Indonesische versie van Frans Bauer hebben gehoord: bamischijf erbij.
- We onze tickets naar Sumatra hebben laten vervallen, waarom weten we eigenlijk niet, maar dat dat maar goed was ook, in verband met de aardbeving.
- We in Vietnam, of all places, een opvangtehuis zagen voor dak- en thuislozen
- Lenny per ongeluk een skinny jeans had gepast en dat dat echt niet kan bij een man
- Len in zijn teen is gebeten door een titan trigger fish (staat bekend dat hij snorkelaars aanvalt)
- We kaas echt hebben gemist
- Pindakaas onze neus uitkwam!!! (Skippy sucks)
- Er een Chinees was die de naam Babette niet kon zeggen en haar Babsi noemde
- We de grens van China en Vietnam over dachten te steken bij de friendship pass van Ping Xiang (China) naar Dong Dang (Vietnam), maar blijkbaar 200 km oostelijker uitkwamen bij de grensovergang van Dong Xing (China) naar Mong Cai (Vietnam), wat best bizar is als je verwacht ergens anders aan te komen!
- We veel verschillende vervoersmiddelen hebben gebruikt in de loop van de maanden, maar dat we weer heel blij zijn dat we weer met onze eigen auto weg kunnen.
- We iedereen in Nederland ongelofelijk erg hebben gemist!
- 6 maanden met elkaar heel lang is, maar dat liefde vergroot wordt en vriendschappen versterkt worden
- we nu inmiddels alweer bijna 3 maanden terug zijn, weer werken en soms terug verlangen naar het onbezorgde leven van toen. ;-)

Bevindingen van de landen:
TME absoluut geen aanrader, de treinreis duurt echt veel te lang en de natuur blijft toch wel aardig hetzelfde.

Rusland was heel mooi, maar de mensen zijn ongelofelijk stug, niet echt een aanrader om naartoe te gaan. Het Kremlin is absoluut de moeite, heel mooi en het Rode Plein is ook geweldig! Het Baikalmeer is gigantisch groot en echt heeeeeel erg koud… Je tenen vriezen eraf, maar als je de prachtige natuur om je heen ziet vergeet je dat al snel.

Mongolië was geweldig, de mensen zijn aardig en het landschap is one of a kind! Paardrijden moet je daar echt gedaan hebben. Ooit keren we nog eens terug.

China was geweldig, heel vriendelijke mensen, ondanks dat veel ervan geen woord Engels spreken, soms was de point it een echte uitkomst. De steden zijn immens groot en hebben veel sfeer. Beijing, the capital of China heeft een diversiteit dat is niet normaal. Prachtige tempels vanuit allerlei geloven/overtuigingen die allemaal de moeite zijn om te bezichtigen! De panda’s in Chengdu waren geweldig mooi en de natuur in Yangshuo was adembenemend!

Vietnam was qua natuur niet zo mooi en de mensen waren niet erg vriendelijk, maar wat wil je met zo'n afschuwelijke geschiedenis? Al met al geen aanrader.

Maleisië was echt geweldig, het heeft alles. High Tec steden zoals Kuala Lumpur en Kota Kinabalu, steden met een lange geschiedenis zoals Melakka met z'n Dutch Square, een prachtige onderwaterwereld bij de Semporna Archipelago en natuurlijk een prachtige natuur aan de Kinabatangan Rivier in Borneo. De hornbills, wilde oeran oetangs en de neusapen waren schitterend om te zien! Daar gaan we absoluut nog eens naar terug! Pluspunt bijna alle Maleisiërs spreken Engels!

Indonesië kenden we al van onze reis ooit op Java. Bali hadden we nog nooit verkend en dat was absoluut de moeite waard. Het is er heerlijk om lekker met de scooter te cruisen. ;-) PadangBai is prachtig om te snorkelen, Ubud voelt fijn door z'n kunstzinnigheid en de Gili's zijn super leuk, ondanks de opmerkingen van: "Joh brotha, sista do you want magic mushrooms?"
Sanur is heel toeristisch, dus wat kan je daar beter doen dan lekker op het strand vakantie vieren met vrienden? Niets, dus we hebben heerlijk vakantie gevierd met al onze vrienden!

Thailand… Zullen we niet snel nog eens heen gaan. M'n vader had toch gelijk wat betreft de seksindustrie. Er zijn ongelofelijk veel alleenstaande oude mannen die daar op vakantie zijn en er lopen er maar wat veel rond met een Thaise vrouw. Not our cup of tea. Dat is toch een wereld waar we niet echt mee geconfronteerd willen worden, dus wat ons betreft: geen aanrader.

Conclusie:
We zijn een geweldig mooie ervaring rijker, de afgelopen 6 maanden bestond uit veel bijzondere ervaringen die ons nooit meer afgenomen kunnen worden! We hebben meer kennis van onszelf, meer kennis van elkaar en een beetje meer van de wereld. We hebben het ongelofelijk goed gehad met z'n tweeën en met z'n allen!
Lang leve het leven!

Heel veel liefs,