Van koud Nederland naar warm Palawan - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu Van koud Nederland naar warm Palawan - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu

Van koud Nederland naar warm Palawan

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Lenny

04 Februari 2013 | Filipijnen, El Nido

Lieve allemaal,

Inmiddels zijn we al ruim een week weg. De tocht begon op zaterdag 26 januari met een lange autorit naar Frankfurt, maar de rit ging voorspoedig en de sneeuw bleef weg. De vlucht naar Beijing ging vlot, maar helaas hadden we een overstap van maar liefst 13 uur en 45 minuten…. Pfff wat een tijd, gelukkig hebben we een airport hotel voor een dag kunnen boeken, waardoor we bijna de hele dag hebben geslapen in een luxe kamer. Om 1.30 uur vlogen we uitgerust van Beijing naar Manila. We hadden al een nacht in Manila geboekt, eigenlijk een nacht teveel. Ongelofelijk wat een vieze stad en zo druk, je zal het niet geloven, maar over een stuk van 25 kilometer hebben we 2,5 uur gedaan. Dus na al dat reizen waren we er eigenlijk een beetje klaar mee, maar Manila bracht niet helemaal wat we zochten, vies, druk en 24/7 geluid! Veel geluid. Dus op dinsdag vlogen we direct door naar Puerto Princesa (Palawan), een prachtige vlucht, want vanuit het vliegtuig zag je allemaal kleine eilandjes.

Nadat we aangekomen waren in Puerto Princesa zijn we direct een privé mini busje ingegaan en 2 uur later kwamen we aan in Sabang. Sabang is een klein vissersdorpje van waaruit je naar de Puerto Princesa Subterranean River National Park kan gaan, wat we natuurlijk hebben gedaan. Dit is een ondergrondse rivier van 8 kilometer lang, wij hebben met een tour 1,5 kilometer over de rivier gevaren, het is een prachtige grot en de bewoners van de grot zijn zwaluwen en 8 soorten vleermuizen. Terwijl we in de grot waren, keken we omhoog onze ogen uit, maar we moesten wel onze mond dichthouden, dit doordat er veel water van het plafond komt afdruppen en dat dit water vermengd is met vleermuizen guado (poep). Het was een ervaring om met niks te vergelijken!
Op het strand bij de ondergrondse rivier heeft Raymond nog een houten duikbril gevonden. Dat is ongelofelijk, want zee zigeuners gebruiken deze altijd met duiken, dus wie weet wat er allemaal al gezien is door deze duikbril... Hij staat overigens absoluut niet charmant!
Naast de ondergrondse rivier hebben we ook nog een boottocht over de Poyuy-Poyuy Rivier gemaakt. We zijn met z’n drieën in een klein paddelbootje met een gids de mangrove-rivier opgegaan. De rivier bestaat uit brakwater, dus zout en zoet gemixt. We hebben een yellow-striped-cat snake gezien, die lag lekker te slapen op een tak boven het water, dus we hadden goed zicht op hem. Verder zagen we ook nog een varaan en een prachtige kingfisher. Verder is de mangrove heel mooi, maar het stinkt wel… ;-)

Na 3 nachten Sabang hebben we een bangka gepakt richting Port Barton, de zee was rustig, maar het waaide wel, dus na 2 uur varen was het aardig koud. Na 3 uur kwamen we eindelijk aan bij het Coconut Garden Island Resort. Een prachtig resort midden op Cacnipa Island. Er stonden alleen wat huisjes en een restaurant op het eiland, een prachtig wit strand en veel palmbomen, maar dat is natuurlijk logisch met een naam als Coconut Garden… Alles was mooi aangelegd, prachtige bloemen en daardoor ook veel vlinders. Hier hebben we 2,5 dag heerlijk gerelaxt en van het strand en de zee genoten, op het strand moest je op een bedje liggen, want de eerste dag hebben we dit niet gedaan en zijn we opgegeten door de zandvlooien… Wat een jeuk!!!! Op het strand waren ook nog wat apen aan het eten, prachtig gezicht en we hebben een kokosnootkrab gezien.
Eén avond raakten we aan de praat met onze buren, bleek een stel uit Utrecht, Oog in Al, te zijn, hoe klein is de wereld! Lekker zitten kletsen en ze gaven nog wat tips voor El Nido. Later op de avond, 22.00 uur, ging de elektriciteit uit, gebeurd echt overal hier rond die tijd, dus zaklampen tijd. We zijn met z’n allen nog even naar de geweldig oneindige sterrenhemel op het strand gaan kijken, schitterend! Maar wat we daarna zagen was nog veel bijzonderder, nog nooit eerder gezien, we zagen flikkerend licht in de golven!!! Blijken een soort algen te zijn die door de golven heen en weer geschud worden, daardoor denken ze dat ze aangevallen worden en daardoor geven ze licht.

Vandaag zijn we vroeg opgestaan en zijn we met de boot in Port Barton afgezet (45 min.), daar hebben we een jeepney naar Roxas gepakt (1,5 uur) en daarna de lokale bus naar El Nido (4 uur) zwaar afzien, want we zaten achterin en hebben de hele weg gehobbeld! Opeens hoorden we een sissend geluid, bleek dat we een lekke band hadden, die eigenlijk binnen 10 minuten gemaakt was, hebben ze vast veel ervaring mee. Daarna nog een tricycle naar het hotel en nu even relaxen en genieten van El Nido.

Zodra er weer internet is, krijgen jullie een volgende update. Internet is hier schaars en traag!!!

Liefs, Lenny en Michelle

• 04 Februari 2013 - 17:17

Yos En Vic:

Klinkt supervet allemaal! Helemaal niet jaloers!
    Wat ik zo hoor doet het me denken aan sulawesi; coconut crabs, lichtgevende algen, zeezigeuners, stinkdende steden;)! Hebben jullie al gesnorkeld? Jullie zijn dus niet het binnenland ingegaan?
    Ik ben 1,5 week ziek geweest en yos ook een paar dagen. Het sneeuwt/vriest niet meer, maar regen en wind is ook kut. Dus geniet ervan en we horen van jullie!

Yos en Vic.

• 04 Februari 2013 - 18:04

Anneke:

Tjongjonge, dat is het eerste wat in me opkomt als ik het verslagje lees. Zo weinig woorden voor zoveel ervaringen. Het duizelde me terwijl ik het las.
    Jullie hebben in een week al meer beleefd als ik in mn hele leven, qua zien van bijzondere dingen dan.
    Zorg dat je ze als heel bijzonder blijft ervaren mensen, een mens went zo snel aan van alles.

Geniet van alle dingen die jullie nog tegenkomen en blijf af en toe even stilstaan, anders zou het je nog gaan duizelen!!

hee veel plezier nog en alsjeblieft monden dicht bij vleermuizenpoep want als je ergens ziek van kan worden...

dikke zoenen van anneke
    en een dikke knuffel voor mn zoon ver weg...

• 06 Februari 2013 - 17:50

Cor En Babette:

Jeetje wat gaaf allemaal zeg!!!! En wat een mooie foto's weer, Zal geen straf zijn om daar op het strand te liggen :-)

Ben benieuwd naar de rest van de verhalen en foto's!

Groetjes en hou hem leip!

• 07 Februari 2013 - 15:48

Davida:

Heel veel plezier! Tot over een tijdje. Ben benieuwd naar verhalen en foto's

• 10 Februari 2013 - 09:29

Diana:

Geweldig verslag weer Michelle, dank je wel. Ik geniet gewoon mee, en heerlijk warm weer voor jullie in plaats van sneeuw hier.

• 23 Februari 2013 - 11:54

Corrie Van Brenk:

Geweldig die makaak en de foto van de kingfisher is werkelijk prachtig. Kan zo in een biologieboekje. Het zal weer een prachtig fotoboek worden. Geniet vooral van warmte en elkaar. groet ma en pa