Van druk Kuala Lumpur naar een rustig Teluk Bahang - Reisverslag uit Teluk Bahang, Maleisië van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu Van druk Kuala Lumpur naar een rustig Teluk Bahang - Reisverslag uit Teluk Bahang, Maleisië van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu

Van druk Kuala Lumpur naar een rustig Teluk Bahang

Door: LennyMichelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Lenny

25 November 2011 | Maleisië, Teluk Bahang

Beste Allemaal,

Zondag 13 november 2011 zijn we na een vlucht van 2 uur aangekomen in Kuala Lumpur, Maleisië, de luchtvochtigheid is hier 85% tot 92% met een gemiddelde dagtemperatuur van 32 graden. Een beetje acclimatiseren, maar het is heerlijk zodra je eraan gewend bent!
We hadden snel een hotel gevonden aan de rand van China Town, niet echt de plek waar we wilden zitten, want het is er mega toeristisch, maar daar hebben we ons snel overheen gezet, want we zijn in KL, dus aan toeristen ga je niet ontkomen!
De kamer deelden we weer met z’n zessen, dus het was gezellig en knus en de wc/douche was iets om je op te verheugen!!! (NOT) Maar het was prima vertoeven. De eerste dag zijn we naar Berjaya Times Square geweest, daar is Len in een ongelofelijk giga grote achtbaan geweest midden in een winkelcentrum van 10 verdiepingen hoog! Yosta was ook niet bang, dus die ging met hem mee… De kerstboom staat hier inmiddels al opgetuigd in bijna elke zaak, dat geeft ons toch wel een raar/bizar gevoel, want we zullen dit jaar kerst vieren in een warm land, zonder familie, voor het eerst in ons leven… Waar we het vieren, staat nog helemaal open.
Maar goed Len vond het een te gekke achtbaan en kwam er laaiend enthousiast uit! Daarna gingen we naar de Petronas Towers, helaas was de brug dicht, dus konden we er niet op, maar vanaf de buitenkant is het ook een prachtig high tech gebouw. Toen bedachten we dat we vanaf de Menara KL wel de Petronas Towers vanaf 276 meter hoogte konden zien, maar we hadden de verkeerde afslag genomen en daardoor hadden we lang gelopen en de ingang niet gevonden…. :( (balen)
Yosta en Victor besloten de dag erna alvast naar Penang te gaan, ze waren de stad zat en wij, samen met Cor en Babette, besloten nog een dagje te blijven.
Dus gelukkig zijn we nog op de Menara KL geweest en we hebben de stad vanaf 276 meter hoogte gezien… Waaronder de Petronas Towers, oftewel de Twin Towers van KL.
Daarna zijn we heerlijk door het altijd drukke en gezellige Little India gelopen naar de Orchideeën tuin, ik kan het iedereen aanraden wie hier ooit heen gaat!!! Prachtig, 150 verschillende soorten orchideeën en hibiscussen stonden daar in een geweldige tuin. We hebben daar ook nog een hele groep apen gezien, de langstaart makaken. Schitterend, dat geeft je het gevoel ver van huis te zijn. Daarnaast hebben we bij een klein watervalletje 2 leguanen gezien, een mannetje en een vrouwtje.

Na de drukte van de stad wilden we even tot rust komen op Penang, een klein eiland aan de westkust van Peninsular Malaysia. De reis duurde 6 uur en toen kwamen we aan in Teluk Bahang waar we logeerden bij Miss Loh’s Guesthouse. Stel je voor: we lopen een bruggetje over en moeten een hek openen en weer sluiten, anders zou de hond weglopen, een geweldig lieve hond. Een prachtige tuin en een langwerpig huis allemaal gelijkvloers. Het huis was opgedeeld in veel 2-persoonskamers, een woonkamer en een keuken en langs het hele huis was een veranda met allemaal verschillende soorten zitjes. De douches waren buiten en hadden alleen maar koud water. De sfeer was heerlijk relaxt en het was er heel rustig aan de rand van het National Park van Penang. Hoe zou jij je voelen? Wij voelden ons er heerlijk!

De eerste dag hebben we een hike gemaakt door het National Park, we moesten ons inschrijven en aangeven waar we heen gingen lopen, zodat als we niet meer terug zouden komen ze wisten waar ze ons moeten zoeken. We hebben een hele grote watervaraan gezien van wel 1,5 meter lang. Eerst was hij een beetje bang voor ons, maar even later niet meer en had hij het op Len en Victor gemunt, dus zij renden hard weg over het strand om te ontkomen aan de varaan! Geweldig om te zien dat de varaan zich niet klein laat maken door mensen!
De hike bestond voornamelijk uit een modder pad door de jungle aan de rand van de zee, het was echt geweldig, heel mooi, maar ook heel erg warm… Dus we waren heel blij toen we op een groot strand uitkwamen waar we lekker hebben gezwommen in de warme zee, dus niks verkoeling. ;-) Na wat ontspanning besloten we verder te lopen richting Monkey Beach… Maar daar zijn we nooit aangekomen omdat ik viel… BAH!!! Len kon me gelukkig op tijd ophijsen, omdat ik anders naar beneden was gerold… (ik had mezelf ook nog vast, maar omhoog hijsen lukte echt niet) Gevolg, beetje bloed op de voet en een hele grote bult op mijn scheenbeen, was even niet zo fraai, dus toen zijn we teruggegaan.
De tweede dag zijn we naar de Snake Temple geweest met z’n vijven, Cor bleef in het Guesthouse, want hij was niet zo lekker (griepje, dachten we). Uiteindelijk hebben we die dag 5 uur in de bus gezeten voor 20 minuten bij de tempel. Het was leuk slangen te zien, ze zagen er mooi uit en waren nog giftig ook, maar al met al was het het niet helemaal waard.
Zaterdag brachten we door in het ziekenhuis, want Cor was toch zieker dan een griepje. Bloedtest uitslag: Dengue, oftewel de knokkelkoorts… Shitzooi. Dus we verbleven nog 1 nachtje in ons Guesthouse voordat we zijn verhuisd op zondag naar het Berjaya hotel tegenover het ziekenhuis, zodat hij naar het ziekenhuis kon zodra het nodig was, want hij moet elke dag zijn bloed laten testen. Aan het begin zakten zijn bloedplaatjes, maar op dinsdag begonnen ze weer te stijgen dus het einde van de dengue is in zicht!

Woensdag zijn we verhuisd naar de Hutton Lodge in het centrum van George Town, een prachtig vrijgelegen groot Engels Guesthouse. De sfeer is er goed en het gebouw is prachtig, vooral als je de omgelegen wijken ziet.
Donderdag zijn we met Victor en Yosta naar de “Organic” Tropical Fruit Farm geweest. (Cor en Babette bleven in de lodge, zodat Cor nog wat kon rusten)
We hebben daar een rondleiding gehad langs alle soorten tropische vruchten. Tropische vruchten houdt eigenlijk in dat er tegelijkertijd een bloem en een vrucht aan de boom zitten, het proces gaat het hele jaar door. Bij ons gaat het proces anders van niks naar bloesem en daarna de vrucht.
Om alle vruchten zitten kranten gebonden, dit doen ze om de vruchten tegen insecten en vogels te beschermen. Als de fruitvlieg namelijk eitjes legt in het fruit, verrot het. Dus niks hier giftige stoffen tegen de insecten, hier wordt het gewoon allemaal met de hand gedaan. (Wat een werk!!!)
Hier een opsomming van wat we hebben gezien:
- Rokam: komt oorspronkelijk uit India, lijkt op een soort kers en is ongelofelijk ZUUR!!! :-S
- Suriname Cherry: rara waar komt die vandaan??? Ze maken daar voornamelijk jam van
- Passionfruit of Maracua (schijnbaar hetzelfde, nooit geweten): is gewoonweg heerlijk!
- Kaneel: ongelofelijk maar waar, wordt gemaakt door van een boom de schors af te schrapen. De schors wordt het kaneelstokje als je het in de zon laat drogen.
- Dragonfruit: in South East Asia komt die uit Vietnam, maar oorspronkelijk uit Mexico waar die Pitaya wordt genoemd. De vrucht is van binnen wit of roze met zwarte pitjes. Het is een cactusvrucht en er zijn 40 verschillende soorten. Van de cactus kan je gewoon een stuk afbreken en hem in de grond zetten, dan groeit er een nieuw “boompje” die dan na 18 maanden nieuwe vruchten geeft.
- Asiroller: komt van Barbados en wordt vooral voor sapjes gebruikt.
- Ananas: het duurt 8-9 maanden voordat de ananas volgroeid aan de plant komt, elke plant geeft maar één vrucht en sterft daarna. De bovenkant van de ananas, zijn hoedje, moet je planten en die geeft weer een nieuwe vrucht. Bijzonder: de ananas is familie van de bromelia!
- Bananen: die kunnen natuurlijk niet ontbreken. Er zijn 30 soorten bananen. Eén ervan is de rode banaan, heel bizar, want de kleur is paars… Ze smaken wel hetzelfde.
- Kokosnoot: uit een kokosnoot groeit een nieuwe plant als je deze laat uitdrogen, zodra er wortels aankomen moet je hem planten. Het duurt dan 3 jaar voordat hij kokosnoten geeft.
- Moerbei: wordt vooral gebruikt voor de zijdeworm.
- Verder zagen we: tamarinde, sugar apple of custard apple, starappel (kayamito, uit de Filipijnen), lime, vijgen (enige vrucht die zonder bloem ontstaat, de bloem zit in de vrucht), guave (wit en roze), papaya en de jackfruit die wel 30 tot 40 kg kan worden.
Na de rondleiding en alle informatie hebben we ook alles kunnen proeven. Nu zijn we toch tot de conclusie gekomen dat al het fruit dat wij niet kennen vanuit Nederland ook niet super lekker is. De lekkernijen zijn toch echt de mango, banaan en ananas. :-)
Vandaag was de laatste bloedtest van Cor, door 5 à 6 liter water te drinken, hydrateer je je lichaam en dat brengt de bloedplaatjes omhoog, dus dat heeft hij de afgelopen dagen gedaan. Alles is goed en we kunnen weer verder reizen! :-)
Morgen pakken we de bus naar Melaka en op woensdag 30 november vliegen we naar Borneo (Sabah), waar we de jungle in gaan.

Groetjes vanuit een heerlijk Maleisië, Lenny en Michelle

• 25 November 2011 - 15:15

Diana:

Prachtig reisverslag weer Michelle, wens Cor maar beterschap van me.

• 25 November 2011 - 16:09

Raymond:

Tjonge, dat is een hele vruchtenstudie geweest. Jullie hebben duidelijk lekker de tijd. Zweetse in de jungle op Borneo. Jungle Camp van Uncle Tan is zeker een aanrader als jullie weg van de bewoonde wereld willen, maar vergeet vooral Sipadan niet als top 5 beste duikplek ter wereld. Alleen maar grooote vissen. Groetjes

• 02 December 2011 - 21:12

Manon:

Hey jongens! Wat een prachtig verhaal! Fijn dat jullie zo genieten! Doe iedereen de groetjes van ons en zeg cor dattie niet te veel moet drinken! Bij 6 liter water daalt het zoutgehalte in het bloed...maar over een paar dagen verspreid kan het goed! Veel liefs! x x x x