Prachtig Borneo - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu Prachtig Borneo - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu

Prachtig Borneo

Door: LennyMichelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Lenny

05 December 2011 | Maleisië, Sandakan

Hoi Allemaal,

De reis van Penang naar Melaka duurde wat langer dan ons was verteld, het duurde niet 6 uur, maar 9 uur. Dus in het donker kwamen we aan en het eerste de beste hotel hebben we genomen. Heel basic. (VIES) De kamer was prima, maar de wc stonk en de douche… Tja dat kan ik gewoon niet uitleggen! (normaal douche ik lang, nu was ik met 1 minuut klaar)
In het centrum van Melaka hebben we de bekende kungfu master dr. Ho Eng Hui gezien die met zijn wijsvinger een gat in een kokosnoot sloeg. We konden het niet geloven, maar hebben het gezien. Zijn vinger zag er na afloop heel pijnlijk uit, maar hij verkocht (natuurlijk) een wondermiddel, want na 2 minuten het middel in te wrijven, zag z’n vinger er beter uit. Te bizar.
De sfeer is Melaka (dat vanaf 1641 voor 150 jaar in handen was van de Nederlanders) is geweldig. Er is een Dutch Square, zo genoemd doordat alle gebouwen gebouwd zijn door de Nederlanders. Er staat zelfs een molen waarmee heel veel mensen op de foto gaan. Het stadthuys is mooi en van rode stenen gebouwd. 8 Heeren Street bestaat uit huizen die in de 18de eeuw gebouwd zijn door de Nederlanders, hier hebben we zelfs een broodje kroket gegeten!!! :) Heerlijk!
Een overblijfsel van de Portugezen is de oudst functionerende katholieke kerk St. Peter’s Church gebouwd in 1710.
Elke dag zaten we op het terras aan de Sungai (rivier) Melaka, net zoals je aan de oudegracht kan zitten. Dus na een broodje kroket en daarna aan de “oudegracht” voelt thuis wel heel ver weg opeens. Omdat het natuurlijk niet echt Utrecht is.

De dag voor ons vertrek naar Borneo sliepen we weer in KL. Victor kreeg te horen dat zijn moeder binnen 3 weken opgeroepen zou worden voor een bypass operatie met 5 omleidingen. Echt heel klote, dus ze besloten de volgende dag naar huis toe te vliegen. Opeens was alles anders. Zij moesten omschakelen om naar huis te gaan, want binnen 36 uur ben je thuis. En wij moesten die nacht al weg naar Borneo. Een totaal andere wending van de reis.

We vlogen van KL naar Sandakan een klein plaatsje in het noorden van Maleisisch Borneo (Sabah), een totaal ander land vergeleken met Peninsular Malaysia. We verbleven er gelukkig maar één nacht, want het dorp had niet veel te bieden.
Na een busrit van 3 uur kwamen we aan in Bilit (een dorp met 300 inwoners) gelegen aan de Kinabatangan rivier. De boot bracht ons naar de overkant waar we twee nachten zouden verblijven in een 4-persoonskamer in de nature lodge.
Een paar boottochten later hebben we geweldige dieren gezien: the proboscis monkey (de neusaap), ook wel de Dutch Monkey genoemd door zijn grote neus en zijn bierbuik. Wist je dat hij zijn neus gebruikt als snorkel en dat hoe groter zijn neus is hoe aantrekkelijker de vrouwtjes hem vinden? Het mannetje weegt maar 25 kilo (zou je niet zeggen met die bierbuik), terwijl de vrouwtjes de helft wegen.
De langstaart makaak en de pig-tail makaak (hij heeft echt een varkensstaart) die we onze tanden niet mochten laten zien of met onze wenkbrauwen wenken, want dan zouden ze ons direct aanvallen…. Dus wij keken heel streng naar ze… ;-)
De ORANG UTAN! Geweldig gewoon, dat was toch wel het hoogtepunt. Orang Utans zijn heel erg schuw en zonder de gids hadden we ze nooit gezien. Uiteindelijk hebben we 3 mannetjes en een vrouwtje met jong gezien!!! Ongelofelijk prachtige dieren.
Verder hebben we de Asian Black Hornbill (de kleinste van de 8 soorten die in Borneo voorkomen, 75 cm), de Rhinoceros Hornbill (de op een na grootste soort, 135 cm), de snakebird (komt alleen in Borneo voor), krokodillen van 2 tot 3 meter, the yellow striped catsnake (nee hij eet geen katten, maar heeft ogen die op kattenogen lijken), king fisher (ijsvogel), de zwarte eekhoorn en een varaan gezien.
De boottochten waren echt geweldig tegen zonsopgang (6.00 uur) en zonsondergang (16.00 uur-18.00 uur) waren we op de rivier.
We hadden ook een nachtelijke jungletocht. Regenlaarzen aan en bloedzuiger sokken… Niet zo charmant, maar wel nodig! De tocht was heel griezelig, want aan onze zaklampen heb je helemaal niks in een zwarte jungle. Gelukkig had de gids wel een goede lamp en hebben we 2 vogeltjes zien slapen. Heel schattig! Opeens zag ik ook wat bewegen op de binnenkant van mijn hand… Een bloedzuiger! Gelukkig kon ik m’n schreeuw inhouden en had hij alleen zijn kont maar vastgezogen en konden we hem er vanaf schieten voordat hij mijn bloed opzoog! :) JAKKES wat vies.
De jungletocht overdag was andere koek, weer de altijd charmante sokken aan en de rubberen kaplaarzen… Nou ze liepen nog net niet vol, we hebben 3 uur door de modder en het water gelopen. Tot afzien aan toe en we hebben een paar rupsen, een duizendpoot en een pill gezien, dat is een soort duizendpoot en als je die aanraakt rolt hij zichzelf op. (lijkt een beetje op een gordeldier) Kinderen gebruiken hem ook wel als knikker. Len had nog een bloedzuiger op zijn pols die zijn bloed al aan het zuigen was… :-S We waren gesloopt en hebben besloten niet meer zo’n jungletour te doen, je ziet niet veel en het is/was echt afzien!
Naast de dag jungletour was het geweldig. We hebben veel gezien en zijn opnieuw verrast van al het moois wat er in de wereld te zien is!
Nu genieten we volop van een hotel met een heerlijk zwembad, een beetje luxe na de back to basic in de jungle.

Groetjes vanuit een warm Borneo.
Liefs, Lenny en Michelle

• 05 December 2011 - 11:57

Diana:

Geweldig weer Michelle, ik geniet altijd van je reisverslagen.

• 05 December 2011 - 12:55

Rianne:

Super gaaf al die dieren zeg!! X

• 05 December 2011 - 18:50

Ingrid:

ik hou van apen, ach wat een lieffie die baby langstaart makaak

• 06 December 2011 - 07:39

Yosta En Victor:

He jongens! klinkt helemaal niet vet allemaal!! We vinden het erg fijn dat we dat net gemist hebben... :S
    Heel tof dat jullie dat allemaal gezien hebben, precies wat we hoopten te zien in die tour!
    In NL is het koud, nat en donker. We zien jullie sowieso op Bali en dan pikken we de draad weer op...Nu zijn jullie vast aan het duiken/snorkelen bij Mabul, wat vervelend allemaal zeg!!! Groetjes aan Cor en Babette, geniet ervan en tot snel!!!