El Nido - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu El Nido - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu

El Nido

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Lenny

08 Februari 2013 | Filipijnen, Puerto Princesa City

Lieve allemaal,

De afgelopen 5 dagen hebben we doorgebracht in El Nido, een hectisch, druk en gezellig stadje aan de noordkant van Palawan. Zwaar lastig te bereiken, maar het is gelukt ;-).

El Nido betekend ‘het nest’ in het Spaans, dit omdat hier de vogelnestjes van de zwaluw gegeten worden, eerlijk gezegd hebben we er geen een gezien hoor. Daarnaast is de stad de basis om de Bacuit Archipelago te ontdekken.

De eerste paar dagen hebben we heerlijk laidback genoten van het strand en het stadje. Alle tricycles willen je naar Las Cabanas brengen, dus op de tweede dag zijn we de tricycle ingestapt, geweldig die ritjes! Lekker hard de muziek aan met het liedje San Francisco en scheuren door de straten… Na een ritje van 20 minuutjes stopten we langs de kant van de weg, geen huis te bekennen, maar wel veel tricycles langs de kant, wachtend op mensen die terug naar de stad wilden. We moesten via een dirty road richting het strand lopen, eerst stijl omhoog, toen weer stijl naar beneden en toen…. Prachtig veel palmbomen, een bos van palmbomen, een hagelwit strand en een azuurblauwe zee. Het leek wel een ansichtkaart!

Gister was Raymond jarig, hij had heerlijke chocolaatjes gekregen van Nathalie, waar we heerlijk met elkaar bij de koffie van hebben genoten! Bedankt Nathalie!

We hadden een privé island-hopping snorkel tour geboekt, met z’n drieën op de boot, heerlijk. De standaard capicity voor een boot is max. 8 personen, maar omdat het nu peak season is, zitten de boten soms tot zeker 12 mensen vol en dan zit zo’n bootje proppie vol. Echt niet gezellig, dus wij hadden een luxe!
De eerste stop was de small lagoon, druk met bootje en kayaks, maar daardoor niet minder mooi. Het water is kraakhelder, je ziet alle visjes en het koraal zo vanaf de boot! Snorkels op en actie…. Het water is heerlijk warm, de Noordzee is er een vrieskist bij, en we zwommen door een vernauwing en toen kwamen we in de lagoon uit, het was er echt prachtig. Hoge limestone Karst kliffen omringde de lagoon waardoor het nog mooier werd, op zo’n bijzondere plek hebben we echt nog nooit gezwommen/gesnorkeld. Lenny heeft ook nog een snorkel set van 6 meter diepte op gedoken… GEK!
Na de small lagoon zijn we naar de big lagoon gevaren, hier gingen we met de boot doorheen, de natuur en het water zijn beide adembenemend mooi!
Op Simezu Island konden we ook snorkelen, terwijl de lunch vers bereidt werd, maar er zaten veel kwalletjes in het water en ze heten niet voor niets kwallen, pfff wat irritant, allemaal kleine beten over je lijf en het doet een minuut of 10 pijn! :-S De lunch was heerlijk, maar aan de hele gegrilde vissen kan ik nog niet wennen hoor, thuis krijg je een filet stukje en hier moet je alles zelf doen en de kop er nog afhalen… ;-) maar het smaakt er niet minder om, eerder lekkerder!
Na de lunch gingen we door naar Intalula, de Secret lagoon. Dit keer moesten we onze slippers aanlaten toen we het water ingingen. Loopt niet heel erg makkelijk met je slippertjes over gladde rotsen in het water en natuurlijk verloor ik direct m’n slipper… :-S Gelukkig bleef die drijven! We glibberden naar een rotswand met een gat erin en daar klommen we doorheen, de een wat soepeler dan de ander ;-), he Raymond? Toen stonden we midden in de Secret lagoon! WAUWIE!!! Echt heel mooi, het is een kleine lagoon, 10 bij 20 meter en omringd door hele hoge Karst kliffen! Heel magisch om daar met z’n drieën te staan en alles te zien, horen en voelen!!! Een soort van bewustwording van wat je allemaal ziet, hoe geweldig het is dat we hier zijn!
De laatste stop wat Seven Commando een strand waar je ook zou kunnen k(r)amperen… :-S Pfff, ben blij dat wij een hotel hebben! Helaas betrok de hemel met donkere wolken en waren we moe van de volle dag.

’s Avonds hebben we Raymonds verjaardag nog gevierd met een lekker etentje bij Marber’s een Duits restaurant, dus lekker schnitzel voor de mannen! Hahaha, wat een Hollanders zijn we ook! Daarna nog wat gedronken bij Sea Slugs en genoten van de live muziek.

Vanmorgen vroeg op, gelukkig was de stroom nog niet uit (gebeurd normaal om 6 uur) dus kom om 6.30 uur nog even snel warm douchen!!! Wat een verademing!!! We zijn maar wat verwend met onze warme douche en 24/7 elektriciteit! Hier is dat wel anders. Om 08.15 uur zaten we alweer bepakt en bezakt in een tricycle en dat is behoorlijk vol met 3 personen en dan ook nog 3 koffers… Maar wel lachen altijd!

We konden bijna direct het minibusje in en we vertrokken zowaar een kwartier te vroeg!!! Dus we waren blij dat we op tijd gekomen waren. Na een helse dodemansrit van 5,5 uur kwamen we om 14.15 uur aan op de San José terminal net buiten Puerto Princesa, hier natuurlijk weer in een tricycle gestapt, deze hing echt van ellende aan elkaar, en voor we het wisten zaten we in ons hotel tegenover het vliegveld.

Met onze tickets voor morgen was nog een foutje… :-S Ik was 2 keer ingecheckt en Len 0 keer. Dus in alle paniek (ik) en Lenny (de rust zich zelve) zijn we naar het vliegveld gegaan en hebben we de tickets goed laten maken! Pfff morgen vliegen we om 12.55 uur van Puerto Princesa naar Cebu waar we een boot proberen te pakken naar Tagbilaran (Bohol).

Liefs, Lenny en Michelle

• 08 Februari 2013 - 15:23

Jasper:

Super gaaf daar!! Mooie verhalen en mooie foto's....geniet er van!!! en raymond nog gefeliciteerd

• 08 Februari 2013 - 18:46

Rianne:

In 1 woord FANTASTISCH!!! Geniet er nog lekker van!! X

• 09 Februari 2013 - 20:42

Nathalie:

Graag gedaan hoor!

Leuke verhalen/foto's, ik kijk uit naar het volgende verslag!

liefs Nathalie.

• 10 Februari 2013 - 09:38

Diana:

Weer zo'n mooi verslag, en die foto's zijn geweldig. Raymond, nog gefeliciteerd met je verjaardag :)

• 11 Februari 2013 - 13:46

Ed En Monique:

Ziet er geweldig uit, prachtige onderzeewereld, geniet nog lekker van al het moois. Dikke kus Ed en Monique

• 12 Februari 2013 - 16:26

Ria & Henk:

Hoi allemaal ,
    Bedankt voor de mail en de mooie foto's het ziet er schitterend uit,
    Hier is alles goed ,het is alleen een stuk kouder dan bij jullie ( -4 graden)
    Genieten jullie er nog van.

Groetjes, pa en ma. Ria en Henk

• 12 Februari 2013 - 22:15

Yosta:

Lieve Len, Michelle en Raymond,

Allereerst Raymond nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    De verhalen komen lekker snel, kunnen we optimaal mee genieten..
    En wat een prachtige verhalen zijn het!! Jammer dat we niet per foto kunnen reageren maar hier wat reacties van mij:
    - Wat een prachtige gekleurde bussen, daar wil ik ook wel een ritje in maken.
    - Die duikbril en Raymond fenomenaal!!
    - Nemo, altijd leuk om te zien. Die leven alleen in super zuiver water toch?
    - Michelle die foto op het stand Cocnipa kan echt niet, je hoeft het er niet zo in te vrijven ;-)!! Vette foto!
    - Die Bangka foto zijn ook om jaloers op te worden, heerlijk voor julie.
    - Lekker man die lunche met verse vis. Tja het is inderdaad wel iets anders als in Nederland.
    - En al die prachtige lagoons in hemelsnaam, adembenemend!!
    - Dat Len zo diep kan duiken, krijg het al benauwd als ik het lees!

Ik had Raymond graag door die grot willen zien zwemmen hahaha!!!

Helemaal begrijpelijk hoor die paniek bij de vliegtickets ik zou ook erg gestresst zijn!!

Van A naar B verplaatsen is altijd te lang, te warm, te vies, te klein en oncomfortabel!! Maar ja zodra je er weer bent, drankje, voetjes omhoog en weer genieten van nog meer moois!! Hopelijk is Tagbilaran alles wat jullie ervan gehoopt hadden!!

Ga weer heerlijk verder genieten en ik kijk uit naar het volgende verhaal en al die prachtige foto's!!

Heel veel liefs, Yosta