Van regen op Camiguin Island naar zon op Negros - Reisverslag uit Oslob, Filipijnen van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu Van regen op Camiguin Island naar zon op Negros - Reisverslag uit Oslob, Filipijnen van Michelle en Lenny van Brenk-Homan - WaarBenJij.nu

Van regen op Camiguin Island naar zon op Negros

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Lenny

25 Februari 2013 | Filipijnen, Oslob

Lieve allemaal,

Afgelopen zaterdag hebben we de taxi gepakt naar Jagna, een kleine havenplaats op Bohol, en daar zijn we op de boot gestapt naar Camiguin Island. De boottocht was heftig, hij zou 2 uur duren en duurde uiteindelijk 3 uur. Hele hoge golven, mensen die over moesten geven, gelukkig zijn we niet gekapseisd!!! Eind van de middag kwamen we heelhuids aan in Benoni, de kleine haven van Camiguin Island, daar zijn we weer een taxi ingestapt en niet veel later kwamen we aan bij ons hotel in Naasag: Camiguin Volcan Beach Eco Retreat & Dive Resort. Het resort wordt gerund door een Duits stel: Gabriël en Sabine. Hele aardige mensen die hier al 7 jaar wonen en de afgelopen 9 maanden dit resort hebben laten bouwen. Ze zijn pas sinds januari open en dat kan je zien, alles is nog mooi nieuw en schoon!!! We hadden de half open villa’s geboekt direct aan de zee met een prachtige veranda en uitzicht op de zee! Helaas zijn we na 2 nachten verhuist naar een dichte kamer, omdat we letterlijk wegwaaiden uit onze villa :-).

Sabine en Gabriël hebben al een tijd geleden een huis laten bouwen, zij hebben een Filipijns gezin bij hen inwonen. Het huis en het resort staat op naam van het Filipijnse gezin, zodat het Filipijnse gezin het huis en het Resort krijgen, mochten zij er ooit niet meer zijn. Geweldig wat ze doen!

De eerste dag hebben Lenny en ik een motor gehuurd en zijn we naar de Katibawasan Falls gegaan, een hele mooie waterval van meer dan 70 meter hoog! Onderweg zagen we nog een mooie fel blauwe kingfisher vliegen. Het water was mega helder en ijskoud, dus we zijn hier maar niet gaan zwemmen. Inmiddels was het al tegen lunch tijd en zijn we bij Luna’s restaurant gaan eten, we hadden al veel goede verhalen over dit restaurant gehoord, schijnbaar de beste pizza in de hele Filipijnen. En wie kwamen we daar tegen… Thierry (Fransman) en Kirt (Amerikaan), een stelletje en samenwonend in Shanghai, ze waren Chinese New Year ontvlucht. We hadden ze de eerste dag in Loboc leren kennen, waarna zij verder gereisd zijn en nu verblijven ze toevallig ook in ons resort. Te toevallig, maar wel super gezellig! De pizza was inderdaad heel lekker! Na de lunch zijn we naar de Ardent Hot Springs gereden, de weg erheen was al prachtig. Onderweg kwamen we nog een heel stel kinderen tegen die met hun eigen gefabriceerde skateboard van de berg afreden, nou eigenlijk was het meer scheuren!
De hot spring was bijzonder, de natuur eromheen was prachtig en dat maakt het ergens ook surrealistisch dat je in een warm bad in de natuur met vlinders om je heen vliegend zit te genieten! Het was zondag dus alle lokale mensen waren er ook, dat maakte het extra gezellig. Helaas begon het eind van de dag te regenen en we wilden wachten in de hot spring tot het zou ophouden, maar dit gebeurde niet… :-S Uiteindelijk zijn we maar op de motor gestapt en kwamen we doorweekt aan op het resort. De 2 dagen erna heeft het non-stop geregend en niet zo’n beetje ook!

Woensdag was het weer “mooi” weer, het was in ieder geval droog en dat was heel prettig voor de boottocht terug naar Jagna (Bohol). Helaas hebben we niet veel van Camiguin kunnen zien, maar eigenlijk waren we ook wel weer toe aan wat anders en schijnbaar is het weer daar niet altijd super goed! De boottocht verliep gesmeerd en rustig, veel beter dan de heenweg. In de middag kwamen we aan in Tagbilaran waar we een nachtje hebben verbleven, de volgende ochtend vroeg op en met de boot naar Dumaguete (Negros Oriental). Daar zijn we op een habal-habal gestapt, een soort tricycle, alleen ietsje ruimer en 1 uur later kwamen we aan op Malatapay Beach, vanuit daar vertrok de bangka naar Apo Island. Er zaten al 6 toeristen te wachten en wij konden met hun mee op de bangka, eerst was het even heel onduidelijk of we een enkele of een retour reis kregen, maar uiteindelijk na heel veel handen en voeten werk werd het duidelijk dat het een retourtje was.

Het was stralend weer en de bootrit naar Apo Island was heerlijk en ging snel. Bij aankomst bleek alleen alles al vol te zitten, de mooie accommodaties dan, de wat mindere waren nog wel beschikbaar. We zijn echt bij een paar accommodaties gaan kijken waar we absoluut geen nacht wilden verblijven, uiteindelijk vonden we Mary’s Homestay, deze was redelijk, maar douchen zat er niet in, je kon je afspoelen met regenwater uit de ton, waar je de algen in kon ruiken… ;-S Dus lang leve de zee en touw haar, gelukkig is het nu kort anders zit je toch met een partij klitten!
Maar goed, dat was een klein nadeel, we zijn die middag gelijk de zee ingegaan en hebben heel veel schildpadden gezien! Echt geweldig, zo mooi van kleur en egaal zonder algen op hun schild hebben we ze nog nooit gezien en het waren er ongelofelijk veel! Het was echt even volop genieten van al het moois wat daar te zien was en dit alles was zo’n 2 meter uit de kust!!!!!

De nacht was niet heel denderend, om 3.00 uur beginnen de hanen al te kraaien en het zijn er massa’s, dit omdat ze heel veel aan hanengevechten doen… :-( Dus hebben we besloten om niet 4 nachten te blijven, maar gelijk weer weg te gaan, uiteindelijk hebben we al gezien waarvoor we kwamen, de prachtige zeeschildpadden!

Eenmaal terug in Malatapay hebben we een habal-habal gepakt en hebben we ons bij het Bahura resort laten afzetten dat we op de heenweg al hadden gezien. In eerste instantie wilden we 2 nachten blijven, gister gingen we opzoek naar een ander hotel waar we voorlopig even konden blijven en vanuit daar allemaal dingen konden gaan doen, maar we hebben geen leuk hotel gevonden, daarnaast kregen we ook nog een lekke band met de motor… :-S Daarom hebben we met 1 extra nacht verlengd, even genieten van heerlijk grote luxe kamers en 2 zwembaden! Even lekker bijkomen en genieten van de vakantie! Gister zijn Lenny en Raymond naar Dumaguete gegaan om voor ons een nieuwe onderwatercamera te halen, onze is stuk :-S. De rest van de dag hebben we van de zon bij het zwembad genoten!

Vanmiddag hebben we ons bij de Sibulan Port laten afzetten waar we een public bangka hebben gepakt naar Lilo-An, daar hebben we een krap zittende tricycle gepakt naar Oslob, waar we in het Malonzo Pension House verblijven. Leuke plek en hier maak je echt de lokale mensen goed mee! We hebben gegeten bij een lokale tent, super leuk! En fruit gehaald bij de markt, was heel gezellig! Morgen moeten we vroeg opstaan 05.30 uur om met Rene Malonzo, de eigenaar van dit pension, naar Tan-Awan te gaan waar we met de walvishaai gaan snorkelen!!!!

Liefs, Lenny en Michelle

• 25 Februari 2013 - 14:17

Cor En Babette:

net als de vorige verhalen is deze ook weer leuk :D vette shit hoor die schildpadden en nu op naar de walvishaai :D we zijn heel erg benieuwd groetjessss

• 26 Februari 2013 - 09:16

Henk Pronk:

Hoi allemaal,
    Wat een leuk reisverslag en schitterende foto's
    Op de boot was het natuurlijk wel even spannend
    met die hoge golven gelukkig goed afgelopen.
    Voor Raymond alles is hier goed en f.c Utrecht die heeft met 4-0 van Roda jc
    Gewonnen.

Groetjes , Henk & Ria.

• 26 Februari 2013 - 14:27

Victor:

He luitjes,

Wat klinkt het weer tof allemaal!
    Die schildpadden joh! Ben ook erg benieuwd naar de walvishaaien. Mooie foto's maken he?
    Erg jammer dat we elkaar daar net niet treffen. Maar dan kunnen we hier met zn allen nog een feestje vieren! Ben erg benieuwd naar alle tips die jullie hebben.
    Geniet ervan!
    Victor.

• 27 Februari 2013 - 08:30

Diana:

Mooi verslag weer Michelle, en dan die prachtige foto's. Jammer van die twee dagen regen, enne, letterlijk uit je kamer waaien? Was het zo slecht weer?